Wednesday, November 14, 2012

1 Muharam 1434

Seperti biasa, seperti di tempat2 lain di surau2 dan masjid, daily evening event harini diawalkan sikit. Ada majlis bacaan doa akhir dan awal tahun. Untuk sambut tahun baru islam, kalendar hijriah. Ada yang niatkan bila tukar 'buku baru' ni seeloknya start lah dengan benda2 yg baik and doa2kan, hopefully it will be a good start lah. Insya Allah, moga Allah beri rahmat.

Namun bagiku, any kind of events pun kita kena ada concrete reason so that it is significant in our life. Say for example, azam baru awal tahun. Mungkin ia adalah satu benda common dalam masyarakat dunia, untuk ada azam baru bila jumpa tahun baru, regardless of apa dah jadi pada azam2 yg dah lepas. Barangkali, kata2 pujangga "today should be better than yesterday, and tomorrow should be better than today" (dan seumpamanya) lebih relevant untuk dipraktikkan.

And a better suggestion, kita fuse these two concepts, kita set our target for the year, muhasabah every few months (year quarter for example) and plan for improvement in the upcoming quarter dalam marhalah mcapai target or azam tahun baru kita insya Allah. Actually, this idea is adapted from a person yg berjaya dalam projek2 besar dalam hidup dia (few hospitals, medical faculties and a university.)

Moga bermanfaat and jadi reminder utk diri ini.

Wallahu 'Alam.

No comments:

Post a Comment